شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 4 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
صنعت و دانشگاه یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۱۴:۳۵

توسط برگزیده ایده بازار دریایی صورت گرفت؛
استفاده از خیارهای دریایی به عنوان رنگ‌های آنتی فولینگ

باشگاه خبری فراساحل‌: در مسابقه ایده بازاردریایی با محوریت سواحل مکران که با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در استان هرمزگان برگزار شد،3 ایده برتر، شامل ماسک صورت ژلاتین دریایی ، ید دریایی و ایده استفاده از متابولیت‌های ثانویه خیار دریایی به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل صاحب سومین ایده برتر در مورد ایده خود گفت‌‌: استفاده از متابولیت‌های ثانویه خیارهای دریایی به عنوان مواد آنتی فولینگ دوستدار محیط زیست محور اصلی ایده حاضر را تشکیل می‌دهد. مهرنوش دریا تصریح کرد‌‌: در واقع در ایده حاضر، موجودات دریایی (خیارهای دریایی) را مورد استفاده قرار می‌دهیم که به عنوان یک منبع مناسب و در دسترس (بصورت طبیعی و پرورشی) به حساب می‌آیند اما در کشورمان ایران مصرف خوراکی و انسانی ندارند.

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان ادامه داد‌‌: در این ایده با استفاده از خیارهای دریایی برای تولید مواد آنتی فولینگ، اولا بازار فروشی برای این موجودات دریایی با ارزش اما بلااستفاده در سواحل مکران، به وجود می‌آوریم ثانیا به ترکیباتی دست می‌یابیم که توانایی استفاده در رنگ‌های دریایی به عنوان ماده اصلی آنتی فولینگ را دارند و از همه مهم‌تر اینکه ترکیبات مذکور دوستدار محیط زیست دریایی بوده و جایگزینی مناسب برای ترکیبات گران قیمت و خطرناک حاوی مس می‌باشند. وی در خصوص اجرایی کردن ایده خود تصریح کرد‌‌: مطمنا برای اجرایی کردن یک ایده مراحل مختلفی پیش رو ایده پرداز قرار دارد کهاین ایده نیز خارج از این قاعده نبوده است. دانشجوی مقطع دکتری شیلات افزود‌: در این راستا برای ایده حاضر تاکنون مراحل تعریف ایده و طراحی محصول، تدوین دانش فنی و آزمایشات و مرحله نمونه‌سازی انجام پذیرفته است و سایر مراحل در حال اجراست.

دریا در مورد مزایای ایده خود عنوان کرد‌: از لحاظ مزایا و بازار پسندی این ایده باید به این نکته اشاره کنم که مشکلاتی که بیوفولینگ برای انواع صنایع دریایی در سراسر جهان به وجود می‌آورد به خودی خود باعث ایجاد بازار بزرگ و پر رونقی برای محصولات پوششی می‌شود که با این پدیده نامطلوب زیستی تحت عنوان رنگ‌های ضد فولینگ مقابله می‌کنند. وی در ادامه اضافه کرد‌: اما مسئله بسیار مهم‌تر و حائز اهمیت این است که اکثریت قریب به اتفاق پوشش‌ها و رنگ‌های ضد فولینگ صنعتی موجود در بازار دارای ترکیبات مس و یا بر پایه تری‌بوتیل‌تین هستند که هر دو این ترکیبات برای محیط‌زیست و آبزیان دریایی و در نهایت برای انسان‌هایی که از آن آبزیان استفاده می‌کنند بسیار مضر هستند و به همین دلیل در اکثر مناطق جهان استفاده از آن‌ها محدود و یا ممنوع شده است. دریا خاطرنشان کرد‌: لذا یافتن و ارائه جایگزینی مناسب و برپایه زیستی که دوستار محیط زیست باشد امری بسیار ضروری است که باعث به وجود آمدن و ارائه ایده حاضر شد.

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان در خصوص چالش‌های ایده‌پردازی اظهار کرد‌: شاید در نگاه اول ایده پردازی کار نسبتا آسانی به نظر برسد و فکر کنیم که می‌توان در خانه نشست و ایده‌های مختلفی ارائه کرد. اما حقیقت این است که ایده پردازی تنها ارائه یک فکر بکر نیست. وی ادامه داد‌: عوامل مختلفی مثل امکانات موجود، هزینه‌ها و میزان دسترسی به سایر نهادهای مرتبط، عملی شدن یک ایده را به چالش خواهند کشید. دریا درباره نقش برگزاری ایده‌بازارها در توسعه فناوری‌های دریایی تصریح کرد‌: برگزاری ایده بازارها و مسابقات ایده‌پردازی مطمنا می‌تواند جهت ترغیب و تشویق افراد به ایده پردازی تاثیر به سزایی داشته باشند و درواقع شاید بیشتر از این جهت اهمیت دارند که راه را برای ایده پرداز هموارتر و مسیر را روشن تر می‌کنند و این اطمینان را به افراد می‌دهند که گوش‌هایی برای شنیدن و ذهن‌هایی برای تفکر به ایده آن‌ها آماده هستند.

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان با تاکید بر ترغیب دانشجویان و اساتید از مقاله‌محوری به سمت ایده‌پردازی و تحقیقات کاربردی گفت‌: بایستی یک سری از تفکرات و زیرساخت‌ها تغییر کند؛ مثلا تشویقات و مزایای بیشتری برای کارآفرینی و تحقیقات کاربردی در نظر گرفته شود، مقدار بیشتری از بهای ارزشی و مادی که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف به مقالات می‌دهند به تحقیقات کاربردی و ارائه ایده و کارآفرینی داده شود تا به مرور مقاله‌محوری کم رنگ‌تر شده و افراد بیشتر به سمت ارائه تحقیقات کاربردی کشیده شوند. دریا با بیان این که کشورمان ایران با داشتن پتانسیل عظیم دریای خزر، خلیج فارس و مکران می‌تواند در بحث انواع صنایع مرتبط با دریا از اکوتوریسم تا شیلات و آبزی پروری تبدیل به یک قطب صنایع دریایی شود، در پایان خاطرنشان کرد‌: اگر این پتانسیل را شناخته و به طور صحیح مورد استفاده قرار دهیم و نیز سرمایه‌گذاری، تحقیق و ورود هر دو بخش علمی و دانشگاهی و نیز بازاری و صنعتی به این عرصه می‌تواند راه را برای تحقق این هدف یعنی توسعه صنعت دریا  هموار سازد.



  کد خبر : 5465
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :